Ostatnie pół roku na rynku nieruchomości przyniosło 2 ważne zmiany – stabilizację rynku i zmianę „rozdającego karty”. W 2006 oraz 2007 roku polski rynek nieruchomości przechodził niebywały rozwój. Mieszkania sprzedawały się w przeciągu kilku dni, nowe inwestycje były wykupywane niemal całkowicie już w pierwszych dniach sprzedaży. Klienci walczyli o mieszkania przebijając ich ceny, banki walczyły o klientów przyznając im kredyty w coraz krótszym czasie, a agencje i deweloperzy sprzedawali mieszkanie za mieszkaniem. Stabilizacja rynku przyniosła odwrócenie sytuacji.
Rynek,
który nie daje możliwości dużego zysku w krótkim czasie, nie nakręca już
spirali zakupów. Wyższe stopy procentowe i wymagania banków odnośnie zdolności
kredytowej, poważnie ograniczyły grupę ludzi, która może pozwolić sobie na
kredyt na mieszkanie. Teraz na polskim rynku nieruchomości klient stał się
rozgrywającym.
Według
Raportu Szybko.pl i Expandera, w I kwartale 2007 roku – ogłoszenie o sprzedaży
mieszkania 2-pokojowego w Warszawie, było aktywne w serwisie przez około 8 dni,
rok później, takie ogłoszenie pozostawało aktualne średnio przez miesiąc.
Obecnie
klient wymaga obsługi adekwatnej do tempa rynku – bez pośpiechu i uważnie. Im
bardziej urozmaicona prezentacja oferty, przyjemniejsza obsługa i
przeświadczenie klienta o poświęconej mu należytej uwadze i pracy – tym większa
szansa, że właśnie ‘tutaj’ zakupi swoje mieszkanie.
Spadki średnich cen metra kwadratowego, mają miejsce w miastach, które do tej pory cechowały się najagresywniejszymi wzrostami – Warszawa, Kraków, Poznań. Dotychczas były to aglomeracje, w których inwestycja w rynek nieruchomości mogła zaowocować szybkim zyskiem (2 -3 lata), obecnie jednak lokatę kapitału w tym sektorze, należy rozważać w kategoriach inwestycji długoterminowych.
Średnie
ceny metra kwadratowego mieszkań na rynku wtórnym w największych polskich
miastach (w zł). Źródło "Raport Szybko.pl i Expandera" |
|||||||
|
Wrocław |
Kraków |
Warszawa |
Poznań |
Gdańsk |
Gdynia |
Sopot |
VIII
'07 |
7176 |
8105 |
9019 |
6481 |
6828 |
6536 |
11976 |
IX
'07 |
7219 |
8203 |
9076 |
6604 |
6988 |
6920 |
11570 |
X
'07 |
7151 |
7976 |
9069 |
6593 |
6919 |
6885 |
11363 |
XI
'07 |
7058 |
7908 |
9013 |
6549 |
6740 |
6822 |
11130 |
XII
'07 |
7026 |
7839 |
8917 |
6350 |
6706 |
6745 |
11070 |
I
'08 |
7153 |
7893 |
9098 |
6143 |
6758 |
6886 |
11314 |
II
'08 |
7141 |
7829 |
8981 |
6365 |
6704 |
6969 |
10940 |
III
'08 |
7137 |
7854 |
8939 |
6219 |
6645 |
6763 |
10595 |
IV
'08 |
7082 |
7787 |
8850 |
6156 |
6516 |
6678 |
11201 |
Zmiana
charakterystyki rynku z rynku sprzedającego, na rynek kupującego niesie za sobą
konieczność zmiany podejścia do sposobu sprzedaży produktu, jakim jest
nieruchomość. W sytuacji kiedy podaż przewyższa popyt, kartą przetargową
agencji bądź dewelopera, która doprowadzi do podpisania umowy, może stać się jakość
obsługi klienta i jakość oferty handlowej. Już w tej chwili, w Internecie –
który systematycznie staje się coraz ważniejszym kanałem dystrybucji ofert i
informacji o nieruchomościach, widać bardzo wyraźnie, zmianę podejścia do
sposobu prezentacji obiektów. Opisy stają się bardziej rozbudowane i
przemyślane, zamieszczane zdjęcia eksponują najlepsze walory obiektu, a nie już
tylko ‘są’. Serwisy internetowe chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich
użytkowników, również proponują nowe formy prezentacji ofert.
Jeden
z największych serwisów nieruchomości w Polsce – Szybko.pl, wprowadził
innowacyjny sposób prezentowania swoich ofert – prezentacje multimedialne.
Osoba zamieszczająca ogłoszenie w tym serwisie, może zademonstrować swoją
ofertę w formie prezentacji znanych dotąd jednie z profesjonalnych pokazów
multimedialnych. Do zamieszczonych w ogłoszeniu zdjęć, można dodać opisy
poszczególnych ujęć, animowane przejścia zdjęć, podkład muzyczny. Dodatkowo,
ofertę taką można zlokalizować na mapach, których technologię dostarcza Google.
Mapa taka może zostać wyświetlona nie tylko w standardowym widoku
topograficznym, ale również za pomocą bardzo dobrej jakości zdjęć satelitarnych
i lotniczych, na których można nawet zobaczyć daną nieruchomość.
Te
elementy sprawdzają się zarówno w przypadku ofert z rynku pierwotnego jak i
wtórnego. Prekursorami w wykorzystywaniu nowinek są duzi deweloperzy, którzy
wprowadzają tego typu rozwiązania na swoich stronach a także coraz chętniej
korzystają z oferty wyspecjalizowanych portali nieruchomości. Dla mniejszych
podmiotów, przede wszystkim agencji nieruchomości, właśnie portale są źródłem najnowszych technologii, które w
przeciwnym razie, ze względu na wysokie koszty wprowadzenia, byłyby dla nich
niedostępne.
Reasumując: przed kupującymi otwierają się dobre perspektywy: ceny są stabilne, wręcz z tendencją spadkową, wybór mieszkań większy, informacje o nieruchomościach coraz pełniejsze i lepiej przedstawione, do tego lepsze standardy obsługi klienta.
Michał
Wilczyński
Serwis
nieruchomości szybko.pl