Plany mieszkaniowe polskich internautów

Strona www: www.gemius.pl
Dział: mieszkanie dla studenta

Internauci zdecydowanie częściej kupują mieszkania niż domy, za cel zakupu nowego lokum wskazują osobiste w nim zamieszkanie, a najbardziej powszechnym sposobem poszukiwania informacji o rynku nieruchomości jest internet – to tylko niektóre z wniosków, jakie płyną z badania przeprowadzonego już po raz drugi przez firmę Gemius SA.

Celem badania było poznanie planów, decyzji i preferencji polskich internautów względem zakupu mieszkania lub domu. Respondenci określali podstawowe aspekty zakupu wybranego lokum, takie jak miejsce, preferowana wielkość, akceptowalna cena czy rodzaj nieruchomości.


„W tegorocznej edycji badania udział wzięli nie tylko internauci mieszkający w Polsce ale również poza granicami naszego kraju” – mówi Marta Kramp, Starszy Specjalista ds. Badań e-marketingowych w Gemius SA. „Internet jest świetnym narzędziem badawczym, które pozwoliło określić opinie i decyzje mieszkaniowe niemal siedmiu tysięcy Polaków przebywających zagranicą”.


Inwestycje w największych polskich miastach

Internauci, dokonujący inwestycji w Trójmieście, Krakowie, Poznaniu, Warszawie lub Wrocławiu, zdecydowanie częściej decydowali się na zakup mieszkania niż domu. Aż 85 proc. respondentów, którzy nabyli nieruchomość w roku poprzedzającym badanie, dokonali właśnie zakupu mieszkania. Wśród inwestycji zarówno zrealizowanych, jaki i planowanych, popularniejszy wydaje się być zakup nieruchomości na rynku wtórnym – niemal sześciu na dziesięciu badanych kupiło lub zamierza kupić mieszkanie/dom z tzw. „drugiej ręki”.


Na wybór danej nieruchomości wpływa głównie jej lokalizacja - 78 proc. badanych przyznało, że jest ona bądź była kwestią kluczową przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W przypadku mieszkania liczą się przede wszystkim dobre warunki komunikacyjne, z kolei bliskość przyrody jest najistotniejszym czynnikiem dla obecnych bądź potencjalnych właścicieli domów. Drugim, po lokalizacji, elementem wpływającym na zakup nieruchomości jest cena (76 proc.), a następnie rozkład domu czy mieszkania (53 proc.).

Niemal dziewięciu na dziesięciu badanych (88 proc.) wskazało, że celem zakupu wybranego lokum jest osobiste w nim zamieszkanie. Co dziesiąty ankietowany internauta nabył bądź nabędzie nieruchomość celem wynajmu. Z kolei najbardziej popularnym sposobem finalizowania zakupu nieruchomości jest zaciągnięcie kredytu hipotecznego.


Wykres: W jaki sposób [sfinalizowałaś/sfinalizowałeś] / [zamierzasz sfinalizować] zakup mieszkania/domu?